Рекомендації щодо розвитку пізнавальної сфери
дітей
Консультація
практичного психолога, О.О. Бєлан
Увага
1. У кожне заняття
включайте вправи, ігри на розвиток уваги, широко представлені в літературі для
педагогів і батьків.
2. Включайте в
заняття завдання, що потребують тривалого зосередження: намалювати місто,
побудувати складний міст, прослухати і переказати казку тощо.
3. Частіше пропонуйте
дітям, особливо з низьким показником розвитку уваги, вправи: у газеті, у старій
книзі на одній зі сторінок закреслювати олівцем усі букви «а», намагаючись не
пропускати їх (завдання поступово можна ускладнити, попросивши дитину
закреслити всі букви «а», обвести у кружечок усі букви «к», підкреслити всі
букви «о»).
4. Використовуйте
дидактичні ігри з чітко вираженими правилами.
5. Регулярно включайте дітей у виконання завдань
за попередньо розробленим планом дій: можна виконувати будівлі з конструкторів,
малюнки, орнаменти, аплікації, вироби, форму яких ви задаєте словесно або за
допомогою схеми.
6. Тренуйте дітей у переказі
розповідей, казок за схематичним планом, складеним вами.
7. Пропонуйте дітям:
повторювати слова, цифри, речення, сказані вами; незакінчені фрази, які
потрібно закінчити; запитання, на які необхідно відповісти, заохочуючи тих
дітей, хто намагається частіше відповідати на них.
8. Учіть порівнювати,
аналізувати зразок і результати своєї або чужої роботи, знаходити і виправляти
помилки.
9. На уроках у школі
від дітей буде потрібно швидке переключення уваги з одного виду діяльності на
інший. Цю властивість уваги можна формувати за допомогою рухових вправ. Дитина
повинна починати, виконувати й закінчувати свої дії за командою дорослого,
швидко переходячи від одного виду рухів до іншого: стрибати, зупинятися,
крокувати тощо.
10. Періодичне
переключення з одного виду роботи на інший, багатогранна структура заняття,
активна пізнавальна діяльність, формування операцій контролю і самоконтролю —
такий підхід зробить заняття цікавим для дітей, що саме по собі сприятиме
організації їхньої уваги.
Пам'ять
1. Пояснюючи дітям
новий матеріал і повторюючи пройдений, сполучіть словесне пояснення з наочністю
або із зображенням тих предметів або явищ, про які йдеться, використовуйте
малюнки, таблиці, схеми (особливо для дітей із доброю зоровою пам'яттю).
2. До дітей з недостатньо добре розвиненою
слуховою пам'яттю необхідний індивідуальний підхід: опора не тільки на слух, а
й на інші органи почуттів (зір, нюх, дотик).
3. Для поліпшення процесу пам'яті виховуйте в
дітей прийоми осмисленого запам'ятовування і пригадування, уміння: аналізувати,
виділяти у предметах зв'язки, ознаки, порівнювати предмети та явища між собою,
знаходити в них подібності й відмінності; здійснювати узагальнення, поєднувати
різні предмети за якимись загальними ознаками; класифікувати предмети та явища
на основі узагальнення; встановлювати значеннєві зв'язки між пропонованими
об'єктами для завчання й навколишніми предметами.
4. Включайте ігри і
вправи для розвитку пам'яті в кожне заняття.
Мислення. Мовлення
Розумовий процес
складається з низки операцій. Найпоширеніші з них — аналіз, синтез, аналогія,
порівняння, узагальнення, класифікація. Найчастіше більшість із них не
усвідомлюються. Тому для того, щоб дитина активно володіла розумовими
операціями, їх треба виділити, довести до рівня усвідомлення і спеціально
навчити.
1. Включайте в
заняття завдання на: порівняння пари предметів або явищ — знаходження
подібності й відмінностей між ними; класифікацію, узагальнення різних предметів
за загальними ознаками; знаходження «зайвого» слова або зображення, не
пов'язаного загальною ознакою з іншими; складання цілого з частин (розрізні
картинки); послідовне розкладання картинок і складання розповіді за ними; усвідомлення
закономірностей (розглянути орнамент, візерунок, продовжити його); завдання на
кмітливість, логічні міркування тощо.
2. Заняття з
малювання, ліплення, виготовлення різних виробів повинні не тільки включати
копіювання зразка і відпрацьовування окремих графічних навичок, а й розвивати
вміння планомірно досліджувати предмети, фантазувати, уявляти.
3. Розширюйте
кругозір дітей, їхні основні уявлення про природні, соціальні явища,
нагромаджуйте в дітей знання і враження, обговорюючи з ними прочитані книжки,
аналізуючи поведінку людей.
4. З метою розвитку
мовлення: після читання вголос казок, розповідей, просіть дітей переказати
почуте, відповісти на запитання, поставити свої; розвивайте в дітей уміння
будувати розповідь за картинкою, за планом, за темою; допомагайте дітям
будувати висновки, міркування, робити умовиводи; учіть дітей доводити свою
думку, виражати її.
На занятті має
звучати не монолог вихователя, а діалог із дитиною або групою дітей.
|